چگونه برنامه ریزی کنیم
- چگونه برنامهریزی کنیم؟
بارها شده که در دانشآموزان دیده شده که برنامهای برای خودشان میریزند اما بعد از مدت چند روز یا حداکثر یکی دو هفته دیگه طبق برنامه پیش نمیروند. مهمترین علت این موضوع این که به جزئیات دقت نکردند و یک برنامه کلی صرفا درسی نوشتند. البته که تا حدودی هم طبیعی است. یچهها تجربه خاصی ندارند
به خاطر همین بهتر که برنامه توسط یک مشاور تحصیلی همراه با حضور و تایید دانشآموز ریختهبشه. اما اگر دسترسی به مشاور تحصیلی ندارید این همیار متنی بهتون کمک میکنه که خودتان یک برنامهریزی مطلوب داشتهباشید.
- گامهای طرحریزی یک برنامه درسی
گام اول: تعیین نوع برنامه:
بازه زمانی هر برنامه میخواهید چقدر باشد؟(روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی، سالانه)
بهترین بازه برای برنامهریزی درسی دانشآموزا هفتگی است. چون
- با حوصله ی دانش آموز هماهنگتر است.
- نه خیلی کوتاه مدت است و نه خیلی بلند مدت.
- به سرعت میتوانید برنامه را اصلاح و ارزیابی کنید.
- زود نتیجه کار خودتان را میبینید. احساس پیشرفت میکنید که همین باعث دلگرمی شما خواهدشد.
گام دوم: تعیین روش برنامه:
- برنامه زمان محور
در این مدل از برنامهریزی اول مشخص میکنید که در هر روز چند ساعت میخواهید درس بخوانید.
ساعات و دقایق مطالعه خودتان را بخش بندی میکنید و مشخص میکنید که در هر بازه چه درسی را مطالعه خواهیدکرد.
بهطورمثال
شنبه |
14الی15 |
15:15الی16:15 |
16:30الی17:30 |
18الی20 |
20:30الی21 |
|
ریاضی |
شیمی |
فارسی |
کلاس زیان |
مطالعاتاجتماعی |
- برنامه تکلیف محور
در مدل دوم درسها را معیار برنامهریزی قرار میدهید و مشخص میکنید هر درس را در طول هفته چقدر مطالعه و تمرین خواهید کرد.
نام درس |
شنبه |
یکشنبه |
دوشنبه |
سهشنبه |
چهارشنبه |
پنجشنبه |
عربی |
45دقیقه |
- |
60دقیقه |
- |
- |
45دقیقه |
گام سوم: تهیه فهرست از فعالیت های روزانه:
بعد از آنکه در گام دوم سبک برنامهریزی را انتخاب کردید فهرستی تهیه کنید از انجام امور روزانه مثل باشگاه ورزشی،کلاسهای آموزشی خارج از مدرسه، تلویزیون و هر فضای دیجیتال دیگه، خریدهای منزل، زمانهای خواب روزانه و شبانه و.......
گام چهارم: اولویتبندی و تعیین انجام کارها
تمام کارهای درسی و غیردرسی را اولویتبندی کنید. کدام ها مهمتر هستند؟ در اولویتبندی درسی به حجم سنگینی درسها و سطح خودتان در هر کدام از درسها دقت کنید. در کارهای غیر درسی، کم اهمیت ها را به آخر هفته موکول کنید.
تفاوت اصلی در همینجاست. اولویتهای افراد با هم متفاوت است و بهطور طبیعی همهی ما زمانهای اصلی و بیشتر روز را به اولویتهای بالاترمان اختصاص میدهیم. پس رو این گام صبر کن، فکر کن و اولویتهاتو روی کاغذ بنویس.
گام پنجم: ارزیابی و اصلاح برنامه
جمعه ها برنامه یک هفته گذشتهرا چک کنید. کجاهای برنامه خوب بود و کمکتان کرد؟ کجاهای برنامه نیاز به حذف کردن دارد؟ کجاهای برنامه نیاز به اصلاحکردن دارد؟
قطعا در هفتههای اول نوسانات برنامه زیاد خواهد بود اما به مرور برنامه برای شما بهینهسازی میشود و کاملا باعث پیشرفتتان خواهد شد. به شرطی که هر هفته برنامه را اصلاح کنید تا بهطور کامل شخصیسازی شود.
- در برنامهریزی به این جزئیات توجه کنید
- استراحتهای بین درس خواندن را از قبل مشخص کنید. زمان خواب و بیدارشدن از خواب را هم منظم کنید.
- افزایش تدریجی ساعت مطالعه را تدریجی افزایش دهید نه یکدفعه! یعنی جوگیر نشوید. اگر تا دیروز 1 ساعت در روز درس میخواندی پله پله ساعت مطالعه را به اعداد بالاتری برسان.
- درنظرگرفتن ساعات انرژیک برای دروسی که مطالعه آنها برای تو سختتر است.
- بین دروس سخت و آسان ضربدری مطالعه کنید. هیچ وقت یک روز را کاملا به یک درس اختصاص ندهید مگر در امتحانات نوبت اول و نوبت دوم.
- برنامه را سفت و سخت نبندید. احتمال تغییر در برنامه به هر علتی وجود دارد. پس ساعاتی را خصوصا در آخر هفته برای جبران عقبافتادگیها درنظر بگیرید.
- عوامل تهدید کننده برنامه ریزی:
1- عدم تطابق برنامه با فرد و یا کپی برنامه شخصی دیگر برای خودتان.
2- عدم رعایت اصول و قواعد برنامه ریزی
3- نداشتن پشتکار و استمرار در انجام برنامه
4- احساس عدم نیاز به برنامهریزی
5- ضعف اعتماد به نفس و عدم خودباوری
خوب... مطالب این همیارمتنی به پایان رسید. مطالبی که بالاتر یادگرفتید جنبه عملی دارد و صرفا روخوانی نیست. شروع کنید هر کدام از موارد بالا را رعایت کنید تا منظمتر و با کیفیتتر درس بخوانید.
آینده روشن شما در گرو برنامهریزی وتلاش امروزتان است.
در کادر پایین امکانش است که اگر سوالی مرتبط با برنامهریزی داری از من بپرسی.