تدوین برنامه استراتژیک ۵ ساله برای سرمایه‌گذاری در دانشگاه تهران

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۸ کد : ۵۵۸۰۴ تاپ خبر عمومی
تدوین برنامه استراتژیک ۵ ساله برای سرمایه‌گذاری در دانشگاه تهران

رئیس مرکز توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران از تدوین برنامه استراتژیک ۵ ساله در جهت تعریف چگونگی سرمایه‌گذاری در دانشگاه و طرح آن به‌عنوان یک اقدام ملی خبر داد و افزود: در شورای عمومی دانشگاه تهران پیش‌فرض این برنامه افزایش ۲۰ درصدی کمک‌های سالانه دولت به دانشگاه بود.

به گزارش ایسنا، دکتر علی مبینی دهکردی در نشست توسعه شبکه سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران، با طرح این پرسش که اگر افزایش حمایت‌های مالی دولت از دانشگاه‌ها امکان‌پذیر نباشد، آیا ادامه فعالیت‌های آنان امکان‌پذیر است؟ گفت: تحلیل روندها نشانگر آن است که در ۵ سال آینده حمایت‌های دولت تنها امکان پوشش ۵۰ درصد از هزینه‌ها را خواهد داشت.

وی با بیان این‌که بودجه سالانه دانشگاه تهران حدود ۳ هزار میلیارد تومان (به‌همراه بودجه عمومی و درآمدهای اختصاصی) است، ادامه داد: در شورای عمومی دانشگاه تهران پیش‌فرض این برنامه افزایش ۲۰ درصدی کمک‌های سالانه دولت به دانشگاه بود.

رئیس مرکز توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران، ضمن ارائه تحلیلی از میزان نرخ تورم، افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان ۵ سال آینده کل کمک دانشگاه در قالب بودجه عمومی و اختصاصی نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود و حال آن‌که با در نظر گرفتن نرخ تورم نیاز دانشگاه ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود، از این‌رو برای تأمین ۵ هزار میلیارد کسری تا پایان ۵ سال آینده باید روی سایر درآمدها هدف‌گذاری کنیم که می‌توان با مولدسازی، تنوع‌سازی، سرمایه‌گذاری و مشارکت و توسعه موقوفات درآمدهای دانشگاه تأمین شود.

مبینی ادامه داد: با تبین چگونگی توسعه سرمایه‌گذاری در سطح دانشگاه، ضرورت متنوع‌سازی و درآمدها بدون مشارکت امکان‌پذیر نیست. هم‌چنین اصلاح ساختارهای بروکراتیک به ساختارهای جدید و حرکت از سمت تمرکز کامل به عدم تمرکز در سطح دانشگاه از پیش‌فرض‌های آن است.

در ادامه این نشست، دکتر هادی غفوریان، مدیرکل سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی دانشگاه تهران به کمبودهای منابع مالی اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری و توسعه مشارکت بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است، از این‌رو در سال گذشته و ماه‌های اخیر توسعه زیرساخت نرم دانشگاه تهران در حوزه سرمایه‌گذاری  شکل گرفته است.

وی ادامه داد: آیین‌نامه سرمایه‌گذاری مشارکت دانشگاه تهران با بیش از ۳۰۰ ساعت کار کارشناسی تدوین و آماده شده است که پس از طرح در کمیسیون دائمی هیئت امنا دانشگاه به تصویب نهایی می‌رسد.

دکتر غفوریان، با بیان این‌که موضوع سرمایه‌گذاری موضوعی چندوجهی است، افزود: باید در خصوص سرمایه‌گذاری و بهره برداری از دارایی‌های فیزیکی، نوعی یکپارچه‌سازی انجام شود و دبیرخانه‌ها در سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری تشکیل شود.

مدیرکل سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی دانش‌بنیان، از برگزاری نخستین رویداد شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در نیمه شهریور ماه ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: این همایش برای نخستین بار در سطح دانشگاه در حوزه سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود.

وی، سازمان توسعه و سرمایه گذاری را تسهیل کننده مسر سرمایه گذاری دانست.

دکتر غفوریان، از تصویب کلیات۳ طرح سرمایه‌گذاری در اداره‌کل تربیت بدنی دانشگاه تهران و ۴ طرح سرمایه‌گذاری در  دانشکدگان کشاورزی دانشگاه تهران خبر داد.

براساس این گزارش، نخستین نشست توسعه شبکه سرمایه گذاری دانشگاه تهران با حضور دکتر علی مبینی معاون توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران، دکتر هادی غفوریان مدیرکل سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی دانش‌بنیان، دکتر طوسی معاون فنی طرح توسعه و دکتر  محسنی معاون حقوقی سازمان و روسا و نمایندگان دانشکدگان و دانشکده های دانشگاه تهران در سالن شهید سلیمانی برگزار شد.

اطلاع رسانی در سایت‌ های دیگر